آسیبشناسی کارورزی 1 (با درنگ بر اهداف و کاربردها) |
کد مقاله : 1400-PHTEZN (R1) |
نویسندگان |
ناهید دهقانی * هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف کارورزی یک در سرفصل دروس دانشگاه فرهنگیان، تحلیل موقعیت آموزشی-تربیتی مدرسه با روش مشاهدۀ تأملی و تبیین موقعیتهای گوناگون مدرسه بهصورت پژوهش روایی مکتوب است؛ اما در مواردی، آنچه در بعد اجرایی این واحد درسی دیده میشود، با اهداف اصلی آن، فاصله دارد. بیشتر دانشجومعلمان، دانش اندکی دربارۀ اهمیت، کاربرد، اهداف و شیوۀ اجرای درس کارورزی یک دارند و به دلایل گوناگون، از این درس استقبال نمیکنند. در مقالۀ حاضر با رویکرد تحلیلی-توصیفی و روش کتابخانهای، به آسیبشناسی کارورزی یک (با درنگ بر اهداف و کاربردها) پرداخته میشود. فراموش شدن هدف اصلی کارورزی در میان انبوه فرمها، شیوهنامهها و تکالیف؛ ناآشنایی دانشجویان با اهداف بلندمدت کارورزی و غیرکاربردی دانستن آن؛ نداشتن تجربۀ تدریس واقعی، ادارۀ کلاس و حضور مسئولانه در مدرسه و بیاطلاعی از پیامدهای احتمالی این ناآگاهیها در بعد حقوقی، اخلاقی و حرفهای در آینده؛ ناآشنایی کارورزان با اصطلاحات ویژۀ علوم تربیتی؛ ناآگاهی از اهمیت مهارتهای ضمنی کارورزی؛ و سردرگمی کارورزان و دسترسینداشتن به راهنماییهای استادان کارورزی در مدرسه از آسیبهای جدی در فرایند کارورزی یک است. برای بهبود این وضعیت، راهکارهایی مانند فاصلهگرفتن از رویکردهای اصطلاحپردازانه، انتزاعی و مبهم، و توجه بیشتر به عملگرایی و تکیه بر سویۀ کاربردی کارورزی؛ آشناکردن کارورزان با اهداف بلندمدت کارورزی و مصداقهای عینی آن و پیامدهای واقعی ناآگاهی از واقعیتهای جاری در مدرسه؛ بیان چالشها و تجربههای واقعی و آموزندۀ آموزگاران، مدیران و دیگر کارکنان مدرسه؛ افزایش مدت زمان، تأثیرگذاری و هدفمندیِ حضور استاد در هر مدرسه، بهجای حضور پرشمار اما کوتاهمدت و کمتأثیر هفتگی در مدارس کارورزی، پیشنهاد میشود. |
کلیدواژه ها |
کارورزی 1، مشاهدۀ تأملی، آسیبشناسی، پژوهش روایی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |