تأمّلی بر لزوم کاربست رویکرد آموزش پژوهشمحور در دانشگاه فرهنگیان |
کد مقاله : 1399-PHTEZN |
نویسندگان |
فاطمه ابوالی * دانشجوی دکتری دانشگاه علّامه طباطبائی و معلّم رسمی آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
پژوهشگران معتقدند که آموزش و پرورش مناسبترین بستر و مهمترین جایگاه است که میتواند برای شروع و تداوم مهارتهای پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. فلذا در فرآیند آموزش معلّم نیز هدف اصلی میبایست توسعۀ سیستماتیک و پیوسته این مهارتها باشد. از همین رو پژوهش حاضر با هدف تأمّل بر لزوم کاربست رویکرد آموزش پژوهشمحور در دانشگاه فرهنگیان تدوین شد. روش گردآوری و تنظیم مطالب به شکل مروری و با مطالعۀ دقیق منابع و اسناد کتابخانهای و تحقیقات انجامشده در این حوزه بود. بررسی مطالعات پیرامون این زمینه نشان داد با توجّه به چشمانداز دانشگاه فرهنگیان که پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز آموزش و پرورش میباشد، استفاده از رویکرد آموزش پژوهشمحور در میان دانشجومعلّمانی که میبایست معلّمانی پژوهشگر باشند و این شیوۀ تفکّر را به نسل آینده آموزش دهند، ضرورت مییابد. از همین رو تسریع در تحقّق تربیت پژوهشگران و دانشآموختگان مورد نیاز کشور، پدیدهای حائز اهمّیّت است. |
کلیدواژه ها |
تعلیم و تربیت، پژوهشمحوری، دانشگاه فرهنگیان، پژوهشگر، معلّم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |