بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم در نظامهای آموزش و پرورش سنگاپور، فنلاند و ایران |
کد مقاله : 1395-PHTEZN |
نویسندگان |
معصومه رمضانی *1، فاطمه صباحی2، مهتاب سنجری بنستانی3 1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کرمان 2دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان 3دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمان پردیس شهید باهنر |
چکیده مقاله |
معلمی هنر است ولی برتر از آن تربیت معلم است. سرمایه گذاری در رکن مهم تعلیم و تربیت بهترین و سودمندترین نوع سرمایه گذاری است . در این مقاله به توصیف نظام های تربیت معلم در سه کشور سنگاپور ، فنلاند و ایران پرداختیم و برای این منظور از روش تحقیق تطبیقی استفاده کردیم ؛ استفاده از داده های تطبیقی این امکان را فراهم مینماید که آموزش سایر نظام های تربیت معلم را بررسی نموده و با استفاده از تجربیات و دستاوردهای نمونه های خارجی و موفق نظام های تربیت معلم به تغییر و اصلاح در تصمیم گیری ها و برنامه های تربیت معلم کشور پرداخت . جمع آوری داده ها از طریق سایت ها ، منابع چاپی علمی نظیر مجلات و مقاله های مرتبط و معتبر صورت گرفته است . نتایج نشان داد شباهتهای زادی بین برنامه های درسی تربیت معلم در سنگاپور، فنلاند و ایران وجود دارد. تفاوتهای مهم در میزان و مدت زمان دورههای کارورزی و محل ارائه خدمات دورههای کارورزی است. به نظر میرسد روشهای تربیتی و اموزشی در مراکز تربیت معلم باعث ایجاد اختلاف اساسی در نتایج سیستمهای اموزشی است. همچنین کشور فنلاند به عنوان دارنده ی یکی از نظام های آموزشی در دهه ی اخیر ، به توسعه حرفه ای دانشجومعلمان اهمیت زیادی داده و معلمی یکی از رضایت بخش ترین مشاغل این کشور می باشد. |
کلیدواژه ها |
نظام تربیت معلم ، آموزش و پرورش ، برنامه درسی ، دانشگاه تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |