بررسی تطبیقی برنامه تربیت معلم در نظام‌های آموزش و پرورش سنگاپور، فنلاند و ایران
کد مقاله : 1395-PHTEZN
نویسندگان
معصومه رمضانی *1، فاطمه صباحی2، مهتاب سنجری بنستانی3
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان کرمان
2دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمان پردیس شهید باهنر
چکیده مقاله
معلمی هنر است ولی برتر از آن تربیت معلم است. سرمایه گذاری در رکن مهم تعلیم و تربیت بهترین و سودمندترین نوع سرمایه گذاری است . در این مقاله به توصیف نظام های تربیت معلم در سه کشور سنگاپور ، فنلاند و ایران پرداختیم و برای این منظور از روش تحقیق تطبیقی استفاده کردیم ؛ استفاده از داده های تطبیقی این امکان را فراهم می‌نماید که آموزش سایر نظام های تربیت معلم را بررسی نموده و با استفاده از تجربیات و دستاوردهای نمونه های خارجی و موفق نظام های تربیت معلم به تغییر و اصلاح در تصمیم گیری ها و برنامه های تربیت معلم کشور پرداخت . جمع آوری داده ها از طریق سایت ها ، منابع چاپی علمی نظیر مجلات و مقاله های مرتبط و معتبر صورت گرفته است . نتایج نشان داد شباهت‌های زادی بین برنامه های درسی تربیت معلم در سنگاپور، فنلاند و ایران وجود دارد. تفاوت‌های مهم در میزان و مدت زمان دوره‌های کارورزی و محل ارائه خدمات دوره‌های کارورزی است. به نظر می‌رسد روش‌های تربیتی و اموزشی در مراکز تربیت معلم باعث ایجاد اختلاف اساسی در نتایج سیستم‌های اموزشی است. همچنین کشور فنلاند به عنوان دارنده ی یکی از نظام های آموزشی در دهه ی اخیر ، به توسعه حرفه ای دانشجومعلمان اهمیت زیادی داده و معلمی یکی از رضایت بخش ترین مشاغل این کشور می باشد.
کلیدواژه ها
نظام تربیت معلم ، آموزش و پرورش ، برنامه درسی ، دانشگاه تربیت معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر