بررسی تحلیلی تاثیر فلسفه ریاضی بر روش های آموزش و یادگیری ریاضی |
کد مقاله : 1385-PHTEZN |
نویسندگان |
فاطمه نوروزی دارانی *1، زهرا مسیبی2 1دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) اصفهان 2دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س)اصفهان |
چکیده مقاله |
فلسفه ریاضی نظم دادن و مدون کردن داده های بی نظم علم ریاضی است که طی سالیان متمادی مطرح گردیده و روی هم تجمیع شده است. همانطور که فلسفه از هستی یا چیستی به طور مطلق سوال می کند، فلسفه ریاضی همین سوال ها را در قلمروی ریاضیات مطرح می کند و وظیفه اصلی فلسفه ریاضی نیز که یکی از شاخه های ریاضی است، روشن کردن ماهیت ریاضیات است. پژوهش حاضر با استفاده روش کیفی از نوع تحلیل محتوای ساده و با اتکا به منابع کتابخانه ای ومطالعه کتب ومقالات معتبر با هدف مشخص کردن تاثیر فلسفه ریاضی بر روش های آموزش و یادگیری ریاضی دانش آموزان انجام شده است. یافته ها نشان دادند شاخه های فلسفه ریاضیات شامل فلسفه علم و ریاضیات وفلسفه عدد می باشد ومباحث فلسفی ریاضی شامل مباحث روان شناختی، معرفت شناختی، وجود شناختی ،روش شناختی،زبان شناختی،مباحث وجودی وانسانی و ریاضیات ،علوم وحوزه های دیگر می باشد. همچنین مفاهیم پایه ریاضی شامل مفاهیم ماهوی،مفاهیم فلسفی و مفاهیم منطقی طبقه بندی می شود. نتایج حاصل نشان می دهد در هم آمیختن موضوعات تاریخی _ فلسفی ریاضیات با محتوای ریاضی، معلمان را به هدف خود که همانا ملموس کردن و قابل درک کردن هر چه بیشتر محتوای ریاضی وکمک به یاد سپاری ماندگار آن توسط دانش آموزان نزدیک تر می کند. |
کلیدواژه ها |
فلسفه، فلسفه ریاضی، آموزش ریاضی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |