چالش های امروزی معلمان برای برنامه درسی تعلیم و تربیت اسلامی |
کد مقاله : 1370-PHTEZN |
نویسندگان |
هاجر سواری * کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. |
چکیده مقاله |
در حال حاضر تعلیم و تربیت اسلامی با چالش های پیچیده ای مواجه است که از منابع داخلی و خارجی ناشی می شود. هدف این مقاله ارائه بینشی در مورد چالشها و خواستههای کنونی تعلیم و تربیت اسلامی، همراه با راهبردهای توسعه برنامه درسی است که میتواند به طور مؤثر به این مسائل بپردازد. به عنوان روش، تحلیل توصیفی کیفی مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات از طریق بررسی جامع ادبیات، شامل مقالات معتبر، مجلات علمی، مرتبط با موضوع مورد بررسی، به دست آمد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که معارف اسلامی در حال حاضر با موانعی از دو حوزه درونی و بیرونی مواجه است. چالشهای داخلی جنبههای مختلفی مانند حرفهای بودن مربیان، مؤلفههای درونی آموزش، برنامه درسی و غیره را در بر میگیرد. در این میان، چالشهای بیرونی که با آن مواجه میشوند، مربوط به آمادهسازی آموزش اسلامی برای مقابله با چالشهایی است که بر حال و آینده متمرکز است. برنامه درسی اسلامی به عنوان پایه ای برای رشد شخصی در جامعه مسلمان عمل می کند که مطابق با اصول و آموزه های اسلامی عمل میکند تعلیم و تربیت اسلامی به منظور پرداختن به مسائل اجتماعی معاصر، توسعه بخشهای خلاق و فرهنگی، آمادگی برای مطالبات آینده و تسهیل بین المللی شدن آموزش ضروری است. |
کلیدواژه ها |
چالش های تدوین برنامه درسی، شایستگی های آینده، تربیت اسلامی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |