تاثیر فلسفه برای کودکان در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
کد مقاله : 1367-PHTEZN
نویسندگان
فاطمه فضلعلی *
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، - صندوق پستی 889--14665-تهران- ایران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی شواهد تجربی در مورد تأثیر فلسفه برای کودکان (فبک) از طریق آموزش کتاب داستان تصویری برای نوجوانان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی بود. پژوهش ها ی بسیاری در باره مزایای آموزشی فبک در محیط های مختلف انجام شده است. با این حال، شواهد بسیار کمی را می توان در محیط زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم (ESL) یا انگلیسی به عنوان زبان خارجی(EFL) یافت. برای انجام این پژوهش تعداد68 دانش آموز دختر درمقطع متوسطه دوم در شهر تهران به روش هدفنمند انتخاب شدند و به دو گروه فبک و غیر فبک تقسیم شدند. شرکت کنندگان در گروه فبک به مدت 12 هفته، آموزش کتاب داستان تصویری انگلیسی با رویکرد فبک داشتند و گروه غیر فبک کتابهایی که به کتاب درسی نزدیکتر بود. ابزار پژوهش پرسشنامه اضظراب و انگیزه و آزمون درک مطلب بود. نتایج نشان داد که دانش‌آموزان گروه فبک اضطراب کمتری در یادگیری زبان انگلیسی داشتند و پس از مداخله انگیزه یادگیری بالاتری از خود نشان دادند و درک مطلب خواندن انگلیسی خود را بهبود بخشیدند. این پژوهش می تواند برای معلمان، نومعلمان و سیاستگذاران آموزشی مفید باشد.
کلیدواژه ها
فبک؛ انگلیسی به عنوان زبان خارجی, انگیزه، درک مطلب، اضطراب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر