شناسایی دلایل اوج‌گیری و افول نظام تربیت‌معلم در بستر تاریخی: مطالعه موردی استان هرمزگان
کد مقاله : 1365-PHTEZN
نویسندگان
مختار ذاکر *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
هدف این مطالعه، بررسی دلایل اوج‌گیری و افول نظام تربیت‌معلم در بستر تاریخی بود. پژوهش با روش کیفی و با نظام کدگذاری استقرایی به‌انجام رسید. جامعه‌ی مورد‌مطالعه، مدیران تربیت‌معلم استان هرمزگان از سال 1343 تاکنون بودند. نمونه‌گیری با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند با رعایت اصل اشباع‌شدگی و حداکثر تنوع انجام شده که با 15 نفر به اشباع رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد، در پاسخ به سوال اول درخصوص دلایل موفقیت نظام تربیت‌معلم، یازده مقوله‌ی عمل‌گرایی در حوزه‌ی تربیت معلم، مسئولیت‌پذیری ، انگیزه‌مند‌بودن، الگو‌بودن مجموعه‌ی عوامل تربیت‌معلم، روابط انسانی سالم، کیفی‌بودن، وجود نظام نظارتی کارا و اثربخش، برنامه‌مندبودن، عدالت‌محور‌بودن، وحدت‌گرایی و نگاه همه‌جانبه‌نگر و مدیریت تعاملی در مجموعه‌ی تربیت‌معلم، احصا گردید. سه مولفه‌ی کیفی‌بودن مجموعه‌ی تربیت‌معلم، عمل‌گرایی در حوزه‌ی تربیت‌معلم و برنامه‌مندبودن مجموعه تربیت‌معلم، بیشترین برجستگی را در این بین، دارا بودند و سایر مقولات در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. در پاسخ به پرسش دوم، شش مقوله‌ی کلیدی شامل عدم‌تخصص‌گرایی در تربیت معلم، ضعف مالی، بی‌توجهی، ضعف نگرشی، عدم کیفیت گرایی و تمرکزگرایی در مجموعه‌ی تربیت‌معلم، به‌عنوان دلایل افول نظام تربیت‌معلم مشخص شد. در این بین، مولفه‌ی عدم‌تخصص‌گرایی در تربیت‌معلم و بی‌توجهی به مجموعه‌ی تربیت‌معلم، دارای بیشترین برجستگی بودند و سایر مولفه‌ها در اولویت‌های بعدی جای گرفتند.
کلیدواژه ها
تربیت‌معلم، اوج‌گیری نظام تربیت‌معلم، افول نظام تربیت‌معلم، مطالعه‌ی تاریخی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی