ارائه مدل حکمرانی نظام تربیت‌معلم (یک مطالعه فراترکیب)
کد مقاله : 1364-PHTEZN
نویسندگان
مهسا عزیزی *1، سید حسین موسوی2
1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
2مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، به منظور ارائه مدل حکمرانی نظام تربیت‌معلم با رویکرد کیفی و با روش فراترکیب صورت گرفته‌است. کلیه مقالات علمی-پژوهشی یافت شده در بین سال‌های 2019 تا 2024 به تعداد 173 سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل می‌دهند که در 3 پایگاه خارجی و 3 پایگاه داخلی یافت شده‌اند. درنهایت، 10 سند علمی ‌پس از واکاوی عناوین، روش پژوهش و یافته‌ها، گزینش و تحلیل شدند. تحلیل یافته‏ها با روش تحلیل مقوله‌ای انجام گرفته و کیفیت یافته‌ها با کمک ابزار برنامه مهارت‌های ارزیابی حیاتی (CASP) توسط خبرگان ارزیابی شده‌است. براساس یافته‌ها، مدل حکمرانی نظام تربیت‌معلم شامل مقولات آزادی علمی و استقلال دانشگاهی (استقلال رویه‎ای، ساختاری و مالی، آزادی علمی تربیت‌معلم، شایسته‌سالاری)؛ مسئولیت اخلاقی و اجتماعی (مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی، اجماع‌مداری، عدالت‌محوری، اخلاق‌مداری، قانون‌مداری، مشارکت‌محوری)؛ سیاست‌گذاری راهبردی (هدفگذاری، تدوین نظام‌نامه جامع تربیت‌معلم، برنامه‌ریزی استراتژیک)؛ توانمندسازی حرفه‌ای (پرورش استعدادهای نوآور و درخشان، تقویت بستر رقابتی علمی، تقویت سرمایه اجتماعی)، خودتوسعه‌ای سازمانی (توسعه سیستم خودارزیابی و بهبود کیفیت، مدیریت دانش، مدیریت تغییر، ایجاد سازوکارهای تحقیق و توسعه)، چابکی ساختاری (انعطاف‌پذیری و سازگاری، تمرکززدایی، تعاملات باز) و انسجام‌بخشی و یکپارچه‌سازی (شفافیت اسناد و قوانین، ثبات و پایداری، چشم‎انداز مشترک، هماهنگی و هم‌افزایی) تشکیل شده‌است
کلیدواژه ها
حکمرانی، نظام تربیت‌معلم، فراترکیب
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی