برنامه درسی و بنیادهای معرفت شناختی در مکاتب فلسفی
کد مقاله : 1363-PHTEZN
نویسندگان
سعید داداش زاده *1، مجید داداش زاده2، رقیه حسنی3
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان- گروه علوم تربیتی- پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز
3دانشگاه فرهنگیان- گروه علوم تربیتی- پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز
چکیده مقاله
معرفت‌شناختی به عنوان یکی از مقولات و مفروضات فلسفی در انتخاب اهداف و طراحی برنامه درسی بشمار می‌رود. هدف این پژوهش تعیین و معرفی بنیادهای اساسی معرفت‌شناختی در میان مکاتب مختلف فلسفی است. روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی هست. در بخش توصیفی ابتدا رویکردهای مختلف در توصیف معنا و مفهوم و نیز اصول حاکم در حوزه معرفت‌شناختی فلسفه که می‌توانند به نوعی دانش و نگرش در حوزه برنامةدرسی را تحت تاثیر قرار دهند، شناسایی و مقوله های اساسی تحت عنوان بنیادهای معرفت‌شناختی تعیین گردید. روش تحلیل در این مرحله از نوع استقرایی بود. در مرحله دوم ویژگی‌های بنیادهای اساسی معرفت‌شناختی مکاتب فلسفی مورد بررسی قرار گرفت. روش تحلیل در این مرحله از نوع قیاسی بود. جامعه و نمونه آماری در هر دو مرحله شامل کتاب و مقالات علمی پژوهشی در حوزه موضوع تحقیق بودند. یافته‌ها بیانگر وجود برخی شباهت‌ها و تفاوت‌های معرفت‌شناختی در میان مکاتب مختلف فلسفی بود. بر اساس یافته‌ها می توان اذعان نمود که اهداف تربیتی در مقوله معرفت‌شناختی مکاتب فلسفی به نوعی مکمل یکدیگرند و استفاده ازآموزه‌های تربیتی مکاتب مختلف و اصرار نداشتن بر توجه به یکی و رها کردن دیگری، گزینه بهتری برای نظام‌های آموزشی می‌باشد. به عبارت دیگر، دست اندرکاران نظام‌های آموزشی می تواند با حفظ اصول ومعیارهای مبتنی بر بینش و فلسفه حاکم بر نظامشان، از آن دسته مبانی معرفت‌شناختی مکاتب فلسفی که در راستای اهداف تربیتی خودشان هست به نحو شایسته و مطلوب در تهیه و طراحی برنامه‌های درسی استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
برنامه درسی، فلسفه تعلیم و تربیت، معرفت‌شناختی، بنیادهای معرفتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر