تبیین ماهیت فلسفه تدریس و فلسفه یادگیری به عنوان دو رکن کلیدی فرایند آموزش و پرورش
کد مقاله : 1360-PHTEZN
نویسندگان
محدثه نیک طالع *1، مسلم حسینی قلعه نو2
1سایر
2کارشناس
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین ماهیت فلسفه تدریس و فلسفه یادگیری به عنوان دو رکن کلیدی فرایند آموزش و پرورش است که به صورت توصیفی با بهره مندی از مقالات و منابع مرتبط با موضوع در اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام شد یادگیری هم چون ترکیبی از فرایندهایی که به موجب آن آدمی (شناخت، مهارت ها، گرایشات، عواطف، ارزش ها، عقاید و احساسات) در یک موقعیت اجتماعی قرار گرفته و تجربه ای را شکل می دهد که از راه فرایندهای شناختی، عاطفی و عملی تغییر شکل داده و با سرگذشت شخص تلفیق می شود، مربیان باید پیش از اقدام به آموزش، استعدادهای دانش آموزان اطلاع داشته باشند تا درس خود را بر توانایی های ذهنی آن ها منطبق نمایند. اساس راهنمایی آموزشی نیز همین است که پیش از اقدام به راهنمایی، استعدادهای دانش آموزان را شناسایی نمود و بعد آن ها را به رشته هایی راهنمایی کرد که امکان موفقیت شان بیشتر است. این عمل هم از اتلاف وقت و صرف هزینه های بیهوده جلوگیری خواهد کرد و هم مانع شکست افراد خواهد شد.آدمی موجود است، اما ماهیت انسانیت در آن چیزی نهفته که از وجود بدست آمده و فرایند این حصول به واسطه پیامدهای ناشی از کنش های متقابل میان امر درونی و بیرونی است.راساس استنباط های انجام شده ماهیت فلسفه ی تدریس و یادگیری بر پایه ی تعامل و روابط دو طرفه بین معلم و شاگرد انجام می گیرداز سویی محوری ترین ابزارها و عوامل بسترساز برای یک تحوّل فکری و ذهنی، نهاد آموزش است و منجربه یادگیری می شود
کلیدواژه ها
فلسفه تدریس، فلسفه یادگیری، فرایند آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر