کاربرد هوش مصنوعی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس |
کد مقاله : 1355-PHTEZN (R1) |
نویسندگان |
سمانه جلیلی *1، حسین افلاکی فرد2 1دانشجوی دانشگاه شهید باهنر شیراز فارس 2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف: یکی از حوزههایی که استفاده از هوش مصنوعی میتواند تحولات بنیادینی را به ارمغان بیاورد، حوزه آموزش و مدارس است. هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربرد هوش مصنوعی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی مدارس می باشد. روش پژوهش: پژوهش با روش مرور اسناد صورت گرفت. در ابتدا با جستجوی کلیدواژههای مرتبط در پایگاههای داده معتبر علمی نظیر گوگل اسکالر، الزویر، اسکوپوس و پابمد، مقالات، کتب و سایر منابع معتبر مرتبط با موضوع شناسایی گردید. معیارهایی برای ورود منابع به پژوهش در نظر گرفته میشود مانند محدوده زمانی منتشر شدن منابع (مثلاً 10 سال اخیر)، نوع منبع (مقاله، کتاب و غیره)، کیفیت منابع و زبان انگلیسی یا فارسی بودن آنها. پس از انتخاب منابع براساس این معیارها، دادههای مرتبط از متن منابع استخراج و سازماندهی گردید. یافته ها : هوش مصنوعی با بهرهگیری از الگوریتمها و تکنیکهای پیشرفته مانند یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، میتواند در بهبود فرایند یاددهی-یادگیری در مدارس مؤثر باشد. یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی، طراحی سیستمهای آموزش تطبیقی و فردیسازی شده است که بر اساس تواناییها و نیازهای یادگیری هر دانشآموز، محتوای مناسب را تولید میکنند. همچنین هوش مصنوعی میتواند در ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و تسهیل کار معلمان مفید واقع شود. البته چالشهایی مانند مسائل مربوط به حریم خصوصی و تبعیض الگوریتمی نیز وجود دارد که نیازمند توجه است. نتیجه گیری: در مجموع، هوش مصنوعی میتواند با بهرهگیری صحیح، کمک شایانی به ارتقای کیفیت آموزش در مدارس نماید. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، مدارس، آموزش. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |