معلم در تراز قرآن کریم: بررسی نقش معلمان اخلاق‌مدار در تربیت نسل صالح
کد مقاله : 1354-PHTEZN
نویسندگان
راضیه سادات سیدخراسانی *
استادیار، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 14665- 889 تهران ، ایران.
چکیده مقاله
تربیت نسل صالح و تعالی جامعه اسلامی، از مهم‌ترین اهداف و آرمان‌های جامعه به شمار می‌رود. در این میان، معلمان به عنوان مربیان و هدایتگران نسل‌ها، نقشی محوری در تحقق این امر مهم بر عهده دارند. این پژوهش با هدف تبیین مدل قرآنی در زمینه نقش معلمان اخلاق‌مدار در تربیت نسل صالح و تعالی جامعه اسلامی انجام شده است. با توجه به اهمیت جایگاه معلم در تربیت نسل‌ها و نقش کلیدی آن در تعالی جامعه اسلامی، ضرورت دارد تا الگوی تربیتی معلمان بر اساس آموزه‌های نورانی قرآن کریم تبیین و ارائه شود. این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای، به ویژه آیات مرتبط با موضوع، انجام شده است. قرآن کریم، الگوی جامع و کاملی برای تربیت نسل صالح و تعالی جامعه اسلامی ارائه می‌دهد. در این الگو، بر نقش محوری معلم به عنوان مربی و هدایتگر نسل‌ها تأکید شده است. معلم اخلاق‌مدار، دارای ویژگی‌ها و صفات برجسته‌ای همچون ایمان، تقوا، علم و دانش، اخلاق نیکو و تعهد به رسالت خود است. بر اساس یافته‌های پژوهش، مدل قرآنی تربیت معلم، نقشه‌ای راهگشا برای معلمان در ایفای نقش خطیر خود در تربیت نسل صالح و تعالی جامعه اسلامی ارائه می‌دهد.
کلیدواژه ها
معلم اخلاق‌مدار، قرآن کریم، مدل قرآنی، تربیت نسل صالح، تعالی جامعه اسلامی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر