تحلیل انتقادی مطالعات انجام شده دربارة چیستی هویت معلمان و چگونگی شکل‌گیری آن
کد مقاله : 1346-PHTEZN
نویسندگان
مهدی تنده *1، علیرضا صادق زاده قمصری2
1کارمند آموزش و پرورش
2دانشیار دانشگاه
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف مرور دیدگاه‌ها دربارة چیستی هویت معلمان و چگونگی شکل‌گیری آن انجام شده است تا با بهره‌گیری از نتایج بتوان الگو، اهداف مراکز تربیت معلم را مورد بازنگری قرار داد. در این پژوهش از روش مرور نظام‌مند بر اساس دستورالعمل‌های PRISMA استفاده شد که طی آن 10 سال تحقیق در سال‌های 2014 تا 2024 مورد بررسی قرار گرفت. کلیدواژة اصلی استفاده شده عبارت است از هویت معلمی که در پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar، ScienceDirect، Scopus،Sage ، Eric و Web of Science جستجو شد.
در جستجوی اولیه 392 مقاله شناسایی شد که در مرحلۀ اول غربالگری 91 مطالعۀ مرتبط به دست آمد؛ در نهایت در مرحلۀ دوم غربالگری، پس از بررسی متن کامل مطالعات و ارزیابی مجدد آنها، 26 مقاله وارد فرایند مرور نظام‌مند شد. دسته‌بندی مطالعات، نشان داد تنها 3.8% از پژوهش‌ها به چیستی هویت معلمان و 96.1% از مطالعات به چگونگی شکل‌گیری هویت معلمان پرداخته‌‎اند. پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های بیشتری از منظر فلسفة تعلیم و تربیت دربارة چیستی هویت معلمان صورت گیرد.
کلیدواژه ها
هویت معلمی، چیستی هویت معلمی، چگونگی شکل‌گیری هویت معلمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی