فلسفه تعلیم و تربیت صدرایی و محتوای آن در تربیت معلم |
کد مقاله : 1328-PHTEZN |
نویسندگان |
اعظم سادات پیش بین * استادیار دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
فلسفه تعلیم و تربیت، کاربرد آرای فلسفی در مسائل تربیتی است و اگر نظام تعلیم و تربیت کشور مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی باشد، به کمال ارزشی مطلوب و تربیت متربیانی در تراز معیارهای دینی و اسلامی که در اسناد بالادستی به آن اشاره شده است، دست خواهیم یافت. اگرچه بیشتر فلاسفه اسلامی کتاب مستقلی در حوزه تعلیم و تربیت ندارند ولی مباحث تعلیم و تربیت از مبانی فلسفی ایشان قابل کشف و استخراج است که از جمله این فلاسفه حکیم ملاصدرای شیرازی است. حکمت متعالیه ملاصدرا که تلفیقی از مباحث عقلی و عرفانی و دینی است، به عنوان یکی از متقنترین و منسجمترین نظامهای فلسفی می باشد. این مکتب فلسفی که مبتنی بر تعالی جویی و حکمت طلبی و فضیلت جویی است با مبانی دینی و ارزشهای ملی ما سازگاری دارد. در این نوشتار با روش توصیفی- تحلیلی ضمن اشاره به خلأ وجود فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در نظام آموزشی و تربیتی، سعی شده است که با ابتناء بر مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی و نفس شناختی ملاصدرا، اهداف و برنامه ها و روش تعلیم و تربیت صدرایی مطرح شود و در نهایت این نتیجه حاصل می شود که نظام تربیت معلم با مطالعه دقیق و بازخوانی اندیشه های فیلسوفان اسلامی و الهام از مبانی فلسفی ایشان، می تواند فلسفه تعلیم و تربیت نوینی مبتنی بر نگرش اسلامی پایهگذاری کند و نظام آموزش و پرورش را براساس آن پیش ببرد. |
کلیدواژه ها |
تعلیم و تربیت، کمال، ملاصدرا، هدف، برنامه درسی، روش تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |