رابطه بین فلسفه فناوری و تربیت فناورانه
کد مقاله : 1319-PHTEZN
نویسندگان
الناز عارفی فر *، محسن ایمانی نائینی
دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای فلسفه فناوری و ارائه ویژگی‌های تربیت فناورانه براساس هر رویکرد و سپس ارائه پیشنهاداتی جهت بهبود تربیت فناورانه است، براین اساس در این پژوهش به سه پرسش زیر پاسخ داده می‌شود: 1- چه رویکردهای فلسفی به فناوری وجود دارد؟ 2- چه ویژگی‌ها و اصولی برای تربیت فناورانه‌ی متناظر با هر رویکرد می‌توان درنظرگرفت؟ 3- چه پیشنهاداتی برای بهبود تربیت فناورانه می‌توان ارائه‌داد؟ بدین منظور ابتدا سه رویکرد جبرگرایی، اراده‌گرایی و ابزارانگاری نسبت به فناوری با استفاده از مطالعه و مرور منابع مورد بررسی قرارگرفتند، سپس بااستفاده از روش تحلیل مفهومی و استنتاجی ویژگی‌ها و اصولی برای تربیت فناورانه متناظر با هریک از رویکردها مطرح شد. پس از آن با بیان محدودیت‌های هر رویکرد، پذیرش تاثیر متقابل انسان و فناوری برهم و عدم سلطه کامل هیچ کدام بر یکدیگر پیشنهاد شد و براساس آن آموزش مهارت تفکر خلاق و حل مسئله خلاق جهت جعل ارزش‌های اجتماعی با توجه به ارزش‌های ثابت توسط دانش‌آموزان، پیشنهاد گردید.
کلیدواژه ها
فناوری، فلسفه فناوری، تربیت فناورانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر