بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و صلاحیت حرفهای دانشجو معلمان |
کد مقاله : 1311-PHTEZN |
نویسندگان |
صغری استوار * استادیار دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و صلاحیت حرفهای و ابعاد آن در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان شیراز بود. روش تحقیق حاضر، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شیراز بود. روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود و اندازه نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر 216 محاسبه گردید. ابزار پژوهش مقیاسهوشهیجانی بار- آن و پرسشنامه صلاحیت حرفهای معلمی بود. از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون به منظور بررسی فرضیههای پژوهش استفاده شده است. در این پژوهش در تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین هوشهیجانی و صلاحیت حرفهای و ابعاد آن رابطه معنی دار وجود دارد. و هوشهیجانی توان پیشبینی صلاحیت حرفهای و ابعاد آن را دارد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر توجه به پرورش و تقویت هوش هیجانی با تاکید بر مؤلفههای آن در معلمان میبایست به طور مداوم مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
هوش هیجانی، صلاحیت حرفهای، صلاحیت شناختی، صلاحیت نگرشی، صلاحیت مدیریتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |