نظام آموزشی ایران و ژاپن در دوران کنونی |
کد مقاله : 1274-PHTEZN |
نویسندگان |
راحله میرآخورلی * هیات علمی گروه معارف اسلامی |
چکیده مقاله |
به دلیل رشد و توسعه در دوران اخیر در نظامهای آموزشی جهان، نگاه قیاسی به نظامهای آموزش و پرورش و حتی به عنوان یه رشته تخصصی مجزا از دیرباز مورد توجه است. این امر سبب توسع دیدگاهها میشود و می-تواند مددی برای رسیدن به سبکهای نو در جهت برطرف نمودن مشکلات و معضلات کشورها با نگاه به شرایطی بومی خود به ویژه کشور ما باشد. هدف از بررسی کنونی، ارزیابی و قیاس شاخصههای نظام آموزش و پرورش ایران و ژاپن است. به قطع کاویدن و ارائه الگوهای بهبود دهنده نیاز دارد که از تجارب مدلهای آموزشی دیگر کشورها استفاده کنیم. این پژوهش به روش تطبیقی انجام گرفته است و برای جمعآوری اطلاعات از اسناد و مقالات علمی استفاده شده است. بررسی حاضر نشان داد که این دو نظام آموزشی به نسل آینده به دیدگان ارزشی مینگرند و برای این نسل به نحو بنیادی برنامه دارند و اولویتهایی را منطبق با ضروریات ملی، ساختاری، علمی و آموزشی خود دنبال میکنند. آنچه که به عنوان تفاوت مطرح هست به مسائل ارزشی، تربیتی و مذهبی برمیگردد. |
کلیدواژه ها |
نظام آموزشی، ایران، ژاپن. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |