فلسفه ریاضی و نقش آن در آموزش ریاضی |
کد مقاله : 1272-PHTEZN |
نویسندگان |
مریم پناهی زاده *1، محمدحسن میرزامحمدی2 1نظامی 2دانشگاه شاهد |
چکیده مقاله |
عدم آگاهی از مبانی فلسفی هر رشته ای برای آموزش می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد، لذا عدم آگاهی از فلسفه ریاضی میتواند چالشهایی در آموزش ریاضی ایجاد کند؛ ارائه راهکار مناسب برای این مسأله مستلزم بررسی برخی از موضوعات می باشد، موضوعاتی نظیر: پیشینه تاریخی ریاضیات، چیستی آن ، رویکردها و مکتب های شکل گرفته در این خصوص. هدف از این پژوهش ضرورت گنجاندن محتوای فلسفه ریاضی در آموزش ریاضیات می باشد. روش پژوهش در این مقاله تحلیل مفهومی و روش استنتاجی است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عدم آشنایی کافی با فلسفه ریاضی میتواند چالش هایی را در یاددهی و یادگیری ریاضی برای معلمان و دانش آموزان ایجاد کند که منجر به تجربهای خشک، بیمعنی و نامربوط به دنیای واقعی باشد؛ اما مطالعه فلسفه ریاضی برای دانش آموزان موجب درک عمیقتر مفاهیم ریاضی، پرورش تفکر انتقادی، ...و برای معلمان موجب آماده سازی برای آموزش حرفه ای، توسعه روش های تدریس موثرتر، ایجاد انگیزه در دانش آموزان و.. می شود. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: ریاضیات، فلسفه ریاضیات، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |