تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان به چه معنا است؟ |
کد مقاله : 1268-PHTEZN |
نویسندگان |
بیژن بابائی *، علی دربر دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی |
چکیده مقاله |
فلسفه تربیت معلم را میتوان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد؛ اینکه ماهیت تربیت معلم چیست؟ پرسش اساسی مطالعه انجام شده است. اگر چه در ذیل این پرسش اساسی، پرسشهای فراوان دیگری از جمله اینکه تربیت معلم با کیفیت چگونه تربیت معلمی است؟ ماهیت تدریس و یادگیری در تربیت معلم چگونه است؟ و فلسفههای حاکم بر تربیت معلم در ایران و جهان چگونه اند؛ حائز اهمیت اند. اما این پژوهش سعی دارد با رویکرد پیشینی بلوندل و روش پژوهش واسازانه و به استناد تجربه زیسته دانشجویان، معنای تربیت معلم را در دانشگاه فرهنگیان مورد پرسش قرار دهد. بنابراین، خود موضوع تربیت معلم بر اساس متن مکتوب اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و اسناد بالادستی از جمله بخش زیرنظام تربیت معلم در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مصاحبههای باز از استادان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان داد تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان به گونهای که در اسناد بالادستی منعکس شده است، در عمل زبانی نظری به خود گرفته است. بنابر سیطره کمیت بر کیفیت؛ زیست استاد-دانشجویی در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی در مضیقه رویکرد و روش سرگردان است. بنابراین، در صورت تداوم گفتمان غالب در عمل، این ابعاد مهم؛ تربیت معلم به مثابه مدرسه متوسطه سوم در حال شکل گیری است. با چنین تصوری، تحقق تحول در این زیر نظام آموزش و پرورش در بطن دانشگاه فرهنگیان، امکان تحول در آموزش و پرورش به لحاظ رکن اصلی آن یعنی تربیتمعلم متصور نیست. |
کلیدواژه ها |
فلسفه تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |