تبیین مفهوم برنامه درسی مولکولی و مولاری در بازاندیشی نقش معلم در نظام تربیتی
کد مقاله : 1265-PHTEZN
نویسندگان
مریم مرندی حیدرلو *1، علی ایمان زاده2
1گروه آموزش علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی 889-14665، تهران ، ایران
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تبیین مفهوم برنامه درسی مولکولی و برنامه درسی مولاری است. این پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی و روش مطالعه توصیفی- تحلیلی( از نوع تحلیل اسنادی) است. یافته های پژوهش نشان داد که مفهوم روابط مولکولی و مولاری مفهومی بنیادین در اندیشه های ژیل دلوز فیلسوف پساساختارگرای فرانسوی بوده و دلوز با الهام از استعاره گیاه شناختی ریزوم و در تبیین نوع جوامع شکل یافته مبتنی بر انواع امیال انسانی به این امر اشاره دارد که تفاوت بین این دو تفاوت در اندازه و مقیاس نیست، بلکه در شکل سازماندهی و ترکیب عناصر با هم است. از دیدگاه دلوز ضرورتا مفهوم مولکولی با کوچک و مولار با بزرگ همراه نیست. روابط مولکولی حاکی از روابط محلی است و جمعیت های مولکولی از روابط محلی بین افراد تشکیل شده است ،درحالی که جمعیت های مولی نظیر یک ارگانیسم یا یک جامعه یا یک شخص با روابط ثابت و همگن مد نظر است و مرزهای بین اجزاء از قبل معین و خوب تعریف شده است و به صورت یک کل غیر قابل خدشه عمل می کند. برنامه درسی مولکولی که یک برنامه درسی در حال شدن ، ریزویدی و تغییر مداوم است، می تواند در توسعه فضاهای هموار تربیتی، قلمرو زدایی در حوزه برنامه درسی، نمادی و کوچ گرایانه بودن برنامه درسی و ارتباط کلاس درس با واقعیتهای زیسته عاملین اجتماعی نقش ایفا کند. مفهوم روابط مولی و مولکولی می‌تواند در بازاندیشی نقش معلم در نظام تربیای نقش ایفا کند
کلیدواژه ها
برنامه درسی مولکولی، برنامه درسی مولاری، پساساختارگرائی، معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی