بررسی جایگاه پژوهش در تربیت معلم آینده |
کد مقاله : 1258-PHTEZN |
نویسندگان |
فاطمه مصلح چوکامی * کارمند رسمی آموزش و پرورش( آموزگار) |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف جایگاه پژوهش در تربیت معلم آینده با رویکرد پیمایشی انجام گردیده است.جامعة آماری این مطالعه مشتمل بر تعدادی معلمان مدارس دوره دوم ابتدایی ناحیه 2 رشت بود که در سال 1402-1403 دولتی و غیرانتفاعی اشتغال به تدریس داشتند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 2 استفاده شد. به همین منظور مدارس دوره دوم ناحیه دو رشت به سه پایه چهارم و پنجم و ششم تقسیم بندی شد؛ از تعداد 105 معلم این مدارس( پس از کسب رضایت آگاهانه از آنان) گردآوری شد. در این پژوهش از یک مقیاس نگرش سنج ( 11 سؤالی) استفاده شد که میزان پایایی آنها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون دانشپژوهشی و مقیاس نگرش پژوهشی به ترتیب 64% و 78% به دست آمد که حاکی از اعتبار متوسط ابزار سنجش دانش پژوهش و اعتبار بالای ابزار سنجش نگرش پژوهش است. نتیجه آزمون خی دو نشان میدهد که 67 نفر از معلمان نگرش قوی نسبت به جایگاه پژوهش در تربیت معلم آینده دارندکه در مجموع میتوان گفت با توجه به اینکه آموزش و پرورش یکی از پیچیده و ظریف ترین وظایف جوامع را برعهده گرفته است باید از پژوهش بعنوان یکی از ابزارهای مهم جهت تربیت معلم آینده استفاده نماید زیرا موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول در نظامهای آموزشی منوط به توانمندی و قابلیتهای حرفهای معلمان است. |
کلیدواژه ها |
پژوهش، تربیت، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |