موانع خلاقیت معلم در اندیشه های پساساختارگرایانه ژیل دلوز با نظر به چالشهای فراروی نظام تربیتی ایران |
کد مقاله : 1256-PHTEZN |
نویسندگان |
علی ایمان زاده *1، مریم مرندی حیدرلو2 1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز 2گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان. صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
امروزه تربیت انسانهای خلاق از اهداف اصلی نظام های آموزشی است. یکی از مکتب های فلسفی که سخت هسته خود را بر پرورش خلاقیت و تربیت انسان خلاق گذاشته است، مکتب پساساختارگرائی و بالاخص اندیشه های ژیل دلوز فرانسوی است. هدف پژوهش حاضر، تبیین موانع خلاقیت در اندیشه پساساختارگرائی دلوز و جایگاه آن درتربیت معلم ایران است. این پژوهش از نوع بنیادی- کاربردی بوده و روش مطالعه نیز توصیفی- تحلیلی( از نوع تحلیل اسنادی) است. یافته های پژوهش نشان داد که خلاقیت مفهومی بنیادین در اندیشه های پساساختارگرایان و بخصوص اندیشه های ژیل دلوز فیلسوف پساساختارگرای فرانسوی است. از دیدگاه دلوز نظم وانظباط، تفکر خطی و درختی، بازنمائی، تفکر بالستیک و این همانی و وحدت از موانع اساسی خلاقیت بوده و در محیط های تربیتی نیز این عوامل به عنوان موانع تفکر خلاق شناخته می شوند. تبیین دقیق بنیان های نظری موجود در اندیشه های دلوز می تواند علاوه بر تربیت دانش آموز و معلم خلاق، خیلی از چالشهای فراروی نظام تربیتی ایران را تبیین و مرتفع سازد. |
کلیدواژه ها |
خلاقیت، پساساختارگرائی، ژیل دلوز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |