مبانی فلسفی و نظری دیدگاه شناخت گرایی در یادگیری و بررسی پیامدهای آن برای کلاس درس
کد مقاله : 1255-PHTEZN
نویسندگان
معصومه بهاری جویباری *1، حکیمه السادات شریف زاده خاوری2
1دانشگاه مازندران - دانشگاه علوم تربیتی
2گروه علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی واجتماعی، مازندران، بابلسر،
چکیده مقاله
در طیف نظریه های یادگیری، رفتارگرایی به عنوان یک چارچوب آموزشی معلم محور برای مدت طولانی بر محیط های آموزشی تسلط داشت. در مقابل رفتارگرایی، نظریه یادگیری شناخت گرایی اغلب ویژگی های آن به خوبی شناخته نشده است یا توسط معلمان با ساخت گرایی اشتباه گرفته می شود.
هدف این تحقیق، شناسایی ویژگی های شناخت گرایی و پیامدهای آن برای کلاس درس می باشد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات فلسفی است که به شیوه ی تاملی به استنباط رهیافت های تربیتی دیدگاه های شناخت گرایی خواهیم پرداخت. مطابق یافته های تحقیق، مبانی نظری دیدگاه شناخت گرایی در شکل دادن به آموزشی مبتنی بر یادگیرنده نقش دارند. ریشه های معرفت شناسی مکتب شناخت گرایی بر اندیشه های فلاسفه عقل گرا استوار است. مطابق این دیدگاه در یادگیری، برداشتهایی را که فرد از یادگیری به دست می آورد می بایست به صورت یکپارچه و کلی انجام شود و هر فکر و نظری زمانی دارای معنا و مفهوم است که با همه اجزاء یا کل موقعیت ارتباط داشته باشد. تنها آشنایی با موضوع برای معلمان کافی نیست تا در شیوه های آموزشی مؤثر و معنادار از نظر آموزشی شرکت کنند. به عبارت دیگر،معلمان باید هم دانش موضوعی و هم دانش و مهارت های آموزشی- محتوایی داشته باشند تا بتوانند به طور مؤثر اهداف موضوع خود را به انجام برسانند.
کلیدواژه ها
شناخت گرایی، نظریه یادگیری، معلمان، روش های تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر