بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان
کد مقاله : 1253-PHTEZN
نویسندگان
ایل ناز زنجانی *
معلم
چکیده مقاله
معلم از کلیدی‌ترین اجزای نظام آموزش‌وپرورش است و هر کاستی و کمبود در سایر اجزای نظام از این عنصر تأثیرپذیر است؛ پس توجه به کلیدی‌ترین جزء نظام آموزشی و ارتقای دانش، نگرش و مهارت او ضروری است. بر اساس تحقیقات نظری و تجربی می‌توان گفت صلاحیت حرفه‌ای معلمان در کلاس درس صلاحیت‌های شناختی، مهارتی و نگرشی می‌باشد. ازآنجایی‌که صلاحیت به مجموعه‌ای از دانش، نگرش، مهارت و سایر خصوصیات شخصی وابسته گفته می‌شود که در یک بخش اصلی شغل تأثیرمی گذارد و می‌تواند در مقایسه با استانداردهای کامل پیشرفته شده اندازه‌گیری شود و از طریق بازآموزی و تجربه توسعه و بهبود یابد. لذا مقاله حاضر به روش مروری- کتابخانه‌ای و با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر درآمده است. هدف از این مطالعه بررسی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان (شناختی، مهارتی و نگرشی)وتاثیر آن بر آموزش می‌باشد. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی SID,scholar G، موتور جستجوی گوگل در این حوزه به‌دست‌آمده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد: پرداختن به چالش‌ها در صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان برای تکامل آموزش حیاتی است .هرچه معلمان جامعه دارای صلاحیت‌های بیشتر بوده افراد آن جامعه شهروندانی مسئولیت‌پذیر و انسان‌هایی خلاق در جهت آرمان‌ها و اهداف جامعه خود هستند. و افزایش صلاحیت حرفه‌ای معلمان باعث پیشرفت دانش آموزان می‌شود.
کلیدواژه ها
صلاحیت حرفه‌ای، معلمان،آموزش‌
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر