]چیستی هویت معلمی
کد مقاله : 1245-PHTEZN
نویسندگان
محمد شفیق1، مونا فلاح ورکی *2، فاطمه نیک بخت زرخونی3
1استادیار دانشگاه فرهنگیان
2سازمان آموزش و پرورش استان مازندران
3سازمان آموزش و پرورش مازندران
چکیده مقاله
مقاله حاضر به منظور بررسی هویت معلم نگاشته شده که در آن با استفاده از مقالات گوناگون و سند تحول بنیادین، توصیف های صورت گرفته جمع‌آوری شده‌اند. این فرآیند با هدف تبیین کارکرد مورد انتظار از معلم و هویت معلم به روش کیفی و توصیفی طی شد که برای گردآوری و طبقه بندی اطلاعات آن به منابع مکتوب و مقالات معتبر در این زمینه مراجعه شده است. می‌‌توان اینگونه بیان کرد کارکرد مورد انتظار از یک معلم به طور کلی اسوه نسبتا کامل اخلاقی، شخصیتی و تربیتی است که نقش های مختلف اجتماعی در کلاس درس و جامعه ایفا می کند. معلمی که قدر و منزلت خویش و کار مهم خویش یعنی تعلیم و تربیت را می‌داند، دانش‌آموز را امانتی الهی دانسته و برای خود متعلمش هدفی والاتر رسم نموده و براساس آن، امر مهم معلمی را انجام می‌دهد. طبیعی است انسانی که فهمیده موجودی ابدی است و به سوی ابدیت همیشگی در حرکت است برای متربیان خود نیز بر طبق همین هدف والا برنامه‌ریزی می‌کند، همچنین با در نظر گرفتن اهمیت نقش معلم، پژوهش حاضر دارای هدف واکاوی نقش مولفه های شکل‌دهنده هویت جامع معلم است. این مسئله واضح است که بررسی نقش معلمین در یادگیری می‌تواند نشان‌دهنده ارزش و اهمیت آنان در جامعه باشد به عبارت دیگر، مهم‌ترین عامل در پیشرفت یادگیری دانش‌آموز، معلم است که با ارائه تدریس بهینه می‌تواند سایر مشکلات در زمینه انگیزه، هزینه و محیط را مرتفع کرده و شرایط آموزشی مناسب را فراهم کند.
کلیدواژه ها
تعلیم و تربیت، معلم، هویت، هویت معلم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر