صلاحیت های حرفه ای لازم برای کارورزان آموزش الهیات شهر مشهد
کد مقاله : 1239-PHTEZN
نویسندگان
شکیبا اسداللهی *
دانشجوی کارشناسی، رشتهٔ آموزش الهیات، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد، مشهد، ایران
چکیده مقاله
هدف از مطالعه حاضر، بررسی صلاحیت های حرفه ای لازم برای کارورزان رشتۀ آموزش الهیات شهر مشهد مقدس، با هدف ارائۀ راهکارهایی مناسب در این زمینه می باشد. جامعه آماری پژوهش، دانشجو معلمان آموزش الهیات که دوره کارورزی را گذرانده اند ، هستند. روش پژوهش از نوع پیمایشی بوده است و ۵۳ نفر از کارورزان آموزش الهیات مشهد مقدس، با روش نمونه گیری غیر تصادفی ، به عنوان نمونه آماری پرسش نامه الکترونیک را پاسخ داده اند. یافته ها نشان داد که از نظر بیشتر اعضای نمونه آماری، عدم کاربرد روش های نوین و خلاقانه در تدریس، به عنوان عمده ترین مشکل در عملکرد دبیران الهیات فعلی شهر مشهد محسوب می شود. بعد از آن، خشک بودن کلاس و عدم ارتباط مؤثر با نوجوان، نداشتن اطلاعات کافی نسبت به مسائل مهم تدریس خود، اکتفا به کتاب درسی و عدم پاسخگویی به شبهات، عدم اشراف به فنون مدیریت کلاسی، عدم تقید کامل به دستورات دینی و عدم انتقال تجربیات به کارورز در رتبه های بعد قرار دارند. اکثر این دانشجو معلمان خود را در از بین بردن و یا کم کردن آثار منفی عملکرد دبیران الهیات مؤثر می دانستند. از نظر بیشتر آنان، یادگیری روش های فعال و نوین تدریس قبل از شروع کارورزی از مهارت های الزامی است. بعد از آن، دروس و مهارت های عملی و کاربردی، فن بیان و سخنوری، دانش بیشتر نسبت به مسائل دینی، نحوه پاسخدهی مؤثر به شبهات، ارتباط مؤثر، مدیریت کلاسی، سواد رسانه و مکالمه عربی در رده های بعدی قرار دارند.
کلیدواژه ها
صلاحیت های حرفه ای، کارورزان، آموزش الهیات، دانشجو معلمان، مشهد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر