پدیدارشناسی مزایا و معایب بومی و غیر بومی گزینی معلمان در آموزش و پرورش
کد مقاله : 1235-PHTEZN
نویسندگان
زهرا عبدی *1، کمال نصرتی2
1آموزش و پرورش
2دانشگاه فرهنگیان_آموزش و پرورش
چکیده مقاله
امروزه مسئله بومی گزینی معلم یا غیر بومی بودن معلمان به یک چالش در سیستم آموزش و پرورش تبدیل گردیده است. پژوهش حاضر با هدف، بررسی مزایا و معایب بومی و غیر بومی گزینی معلمان و دستیابی به راهکارهایی برای غلبه بر چالش ها و معایب موجود در مسیر جذب معلمان انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش پدیدار شناسی، از 20 معلم شهر های اردبیل و پارس اباد، درباره مزیت و معایب بومی و غیر بومی گزینی معلمان و ارائه راهکاربرای غلبه برچالش ها مصاحبه انجام گردید. یافته ها نشان داد اکثریت معلمان به مزیت مهم بومی گزینی همچون کارایی بهتر نیرو، کیفیت بالای آموزشی، فقدان یا کاهش آسیب های روحی و روانی معلم، رضایت شغلی، رفع مشکل کمبود نیرو به منظور اضافه کار بیشتر و پر کردن خلاء های منطقه باور داشتند. در ادامه برای غلبه بر چالش ها، راهکارهایی توسط معلمان جهت بهبود و حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب ارائه گردید. فلذا می توان به این نتیجه دست یافت که بومی بودن معلمان برای سیستم آموزش و پرورش می تواند موثر و پر بارتر واقع گردد. گرچه ممکن است در بومی گزینی یک سری کاستی وجود داشته باشد اما با استفاده از پیشنهادات مطرح گردیده می‌توان معلمان بومی را توانمند سازی کرد و ضعف در این زمینه را رفع نمود و آینده‌ای بسیار روشن را برای آموزش و پرورش متصور بود.
کلیدواژه ها
مزیت بومی و غیر بومی بودن معلمان، معایب بومی و غیر بومی بودن معلمان، چالش ها و راهکار ها، تجربه زیسته معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر