عدالت آموزشی و نقش معلم و تربیت معلم در آن |
کد مقاله : 1232-PHTEZN |
نویسندگان |
انسیه مهماندوست خواجه داد *1، فاطمه زهرا کیخا1، ستاره ستوده2 1دانشگاه فرهنگیان 2استاد دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
در گفتمان معاصر در مورد آموزش، مفهوم عدالت آموزشی با تلاش جوامع برای دستیابی به نتایج عادلانه در یادگیری، توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است. این مقاله به بررسی نقش محوری معلمان و برنامه های تربیت معلم در ارتقای عدالت آموزشی می پردازد. این مقاله از طریق بررسی جامع ادبیات و شواهد تجربی، ابعاد چندوجهی عدالت آموزشی را که شامل دسترسی به آموزش با کیفیت، کلاسهای درس فراگیر،شناخت نیازها و پیشینههای متنوع دانشآموز است، روشن میکند. معلمان به عنوان عوامل اصلی در تحقق عدالت آموزشی ظاهر می شوند و به عنوان کاتالیزور برای تغییرات اجتماعی در سیستم های آموزشی عمل می کنند. شیوه های آموزشی، نگرش ها و باورهای آنها عمیقاً بر تجربیات و نتایج تحصیلی دانش آموزان تأثیر می گذارد. برنامههای آموزش معلمان مؤثر، نقشی حیاتی در آمادهسازی مربیان برای گذر از مناظر پیچیده اجتماعی-فرهنگی، پرورش محیطهای یادگیری فراگیر، و رسیدگی به نابرابریهای سیستمی ایفا میکنند. علاوه بر این، این مقاله رویکردها و راهبردهای مختلف به کار گرفته شده در آموزش معلمان را بررسی میکند تا درک عمیقتری از مسائل عدالت اجتماعی تقویت کند و معلمان را با ابزارها و شایستگیهای لازم برای اعمال تغییر تجهیز کند. اینها شامل آموزش پاسخگوی فرهنگی، آموزش انتقادی، و فرصت های یادگیری تجربی است که همدلی و درک را ترویج می کند. این مقاله با بررسی تلاقی عدالت آموزشی و تربیت معلم، به بحثهای جاری در حوزه آموزش کمک میکند و از توانمندسازی معلمان به عنوان عوامل تغییر تحولآفرین در ارتقای برابری و فراگیری در محیطهای آموزشی حمایت میکند. |
کلیدواژه ها |
عدالت آموزشی، معلمان، تربیت معلم، برابری، فراگیری، تغییر اجتماعی، آموزش، آموزش پاسخگوی فرهنگی، آموزش انتقادی، تغییر تحول آفرین. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |