فلسفه ریاضیات و پیامدهای آن بر برنامه درسی ریاضی
کد مقاله : 1223-PHTEZN (R1)
نویسندگان
امین بادیه پیمای جهرمی *
استاد دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی فارس
چکیده مقاله
دستیابی به درک عمیق مفهوم برنامه درسی مستلزم بررسی مبانی فلسفی آن است. در نتیجه هدف این مقاله بحث در مورد مبانی فلسفی برنامه درسی ریاضیات، تأثیر فلسفه ریاضی بر طراحی برنامه درسی ریاضیات و پیامدهای آن برای ریاضیات مدرسه است. فلسفه ریاضی بر محتوا و سازمان برنامه درسی ریاضی تأثیر می گذارد. به گفته لرمن (1990) و لاکاتوس (1978) دو مکتب فلسفی ریاضی یعنی فلسفه مطلق گرا و خطاپذیر ریاضیات بر محتوا، سازمان، روش ها و ساختار کلی برنامه درسی ریاضیات تأثیر می گذارند. در این مقاله سازماندهی برنامه درسی بر اساس اصل «عادات ذهن» به طور دقیق مورد بحث قرار خواهد گرفت. همچنین سعی شده است تا از طریق بحث در مورد برنامه درسی ریاضیات به نام "برنامه درسی تعاملی ریاضیات " (IMC) در مقایسه با یک برنامه درسی سنتی ریاضیات، توضیحاتی ارائه شود. در پایان نتیجه‌گیری می‌شود که در طراحی برنامه درسی ریاضی مدرسه ای از کدام فلسفه ریاضی پیروی کنیم.
کلیدواژه ها
فلسفه،آموزش،ریاضی،برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر