بازکاوی مولفه های هویت معلمی از دیدگاه مدرسان دانشگاه فرهنگیان(یک پژوهش کیفی)
کد مقاله : 1222-PHTEZN
نویسندگان
معصومه محمدآبادی *
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
چکیده مقاله
هویت معلمی، مفهومی پیچیده و چندوجهی است که از تعامل عمیق عوامل مختلف، از جمله تجارب شخصی، باورها، ارزش‌ها، و تعاملات اجتماعی شکل می‌گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه های هویت معلمی می باشد. روش پژوهش از نوع کیفی بوده که برای بررسی عمیق مفاهیم مورد نظر از روش مطالعه اسنادی و بررسی مبانی نظری و همچنین مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد.مشارکت‌کنندگان 15 نفر از مدرسان دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در سال1403 بودند که با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و روش گلوله برفی تا مرز اشباع نظری انتخاب شدند.برای بررسی صحت یافته‌ها از روش بررسی توسط اعضا استفاده شد.برای تعیین پایایی ، از روش پایایی بین دوکد گذار استفاده شد.در تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوای استقرایی (تکنیک 6 مرحله‌ای آرباخ و سیلورستاین)استفاده شد.در نهایت یافته اصلی پژوهش طراحی مدل هویت معلمی با سه بعد شخصیتی،تخصصی و حرفه ای بود.یافته های این پژوهش می تواند در برنامه ریزی و تصمیم گیری های جذب،گزینش و تربیتِ معلم مورد توجه برنامه ریزان و مسئولان این حوزه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
هویت، شغل معلمی، دانشگاه‌فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی