چیستی معلم شایسته بر اساس منابع اسلامی |
کد مقاله : 1221-PHTEZN |
نویسندگان |
سهیل رجبی *1، هادی شهبازی1، متین ضرغامی2 1دانشجوی کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه 2دانشجو معلم-پردیس شهید رجایی کرمانشاه |
چکیده مقاله |
معلم همواره بعنوان مهمترین رکن آموزش و پرورش، مهم و ارزشمند بوده است. از طرفی برخورداری از یکسری معیارها برای معلم، به دلیل نقش مهمی که در تعلیم و تربیت انسانها بر عهده دارد، لازم و ضروری است. معیارهایی که یک معلم لازم است داشته باشد در نهایت موجبات چیستی معلمی را فراهم می آورد. دین مبین اسلام به دلیل جامعیتی که در همه حوزه ها دارد، میتواند در تبیین این معیارها و در نهایت معرفی الگوی معلم شایسته نقش بسیار مهمی را ایفا کند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تبیین چیستی معلمـی مبتنـی بر منابع اسلامی انجام گرفته است. روش پژوهش کیفی بـوده و بـه منظـور گـرد آوری داده هـای لازم جهت دست یابی به اهداف پژوهش، جمع آوری اطلاعات به روش اسنادی- کتابخانه ای صورت گرفته است. یافتـههـای پـژوهش حکایـت از آن دارد کـه مهـمترین ویژگـیهـای معلم شایسته از نظر منابع اسلامی عبارتند از: اخلاص در عمل، قدرت تفکر و تعقـل، دانـش و تخصـص، اخـلاق مـداری، سعه صدر و شکیبایی، تواضع، زهد و پرهیزگاری، حیا و خویشتنداری، خوش رویی، گذشت و آراستگی است. |
کلیدواژه ها |
معلم شایسته، تعلیم و تربیت، منابع اسلامی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |