بررسی نقش خودکار آمدی در رابطه با ویژگی های شخصیتی با شایستگی های حرفه ای معلمان |
کد مقاله : 1212-PHTEZN (R1) |
نویسندگان |
صابره یارمحمدی *، آسیه رئیسی دانشجو |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای خودکار آمدی در رابطه ویژگیهای شخصیتی با شایستگی های حرفه ای معلمان مدارس ابتدایی دولتی در شهر خواف در سال ۱۴۰۲میباشد . جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر خواف بوده که براساس جدول نمونه گیری مورگان ۳۳۹نفر از معلمان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند . ابزارهای پژوهش ، پرسشنامه استاندارد شایستگی های حرفه ای معلمان ملائی نژاد (۱۳۹۱)،خودکارآمدی شرر(۱۹۸۲) و ویژگی های شخصیتی نئو (۱۹۸۵)بوده که پایایی آنها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۰/۹۶, ۰/۸۳,۰/۸۳به دست آمد یافته ها نشان داد که خودکارآمدی نقش واسطه ای در رابطه ویژگیهای شخصیتی با شایستگی های حرفه ای معلمان ایفا می کند. بین ویژگیهای شخصیتی با شایستگی های حرفه ای رابطه معناداری وجود دارد ، بین ویژگیهای شخصیتی با خودکار آمدی و بین خودکارآمدی با شایستگی های حرفه ای رابطه مثبت و معناداری به دست آمد . روی هم رفته ؛ویژگی های شخصیتی از طریق خودکارآمدی با ضریب همبستگی ۰/۱۶۸با صلاحیت های حرفه ای معلمان با ضریب همبستگی ۰/۲۳۹ رابطه دارد . بنابراین خودکارآمدی در رابطه با ویژگی های شخصیتی و شایستگی های حرفه ای نقش واسطه ای را ایفا می کند. |
کلیدواژه ها |
خودکارآمدی ، ویژگیهای شخصیتی ، شایستگی های حرفه ای، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |