فلسفه آموزش هنر در تربیت معلم: تحقق تربیت تمام ساحتی در دانش‌آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1211-PHTEZN
نویسندگان
انسی کرامتی *1، رؤیا عرب قاسم آبادی2
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مشهد
2مشاور مدارس آموزش و پرورش شهرستان خواف .
چکیده مقاله
یکی از وجوه سند تحول بنیادین که برنامه های درسی تربیت معلم برای تحقق آن نقش قابل توجهی دارند؛ تدریس تمام ساحتی یا تدریس بر اساس ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت است. هدف از این پژوهش بررسی نقش آموزش هنر در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان کارشناسی رشته آموزش ابتدایی و پتانسیل آن برای تربیت تمام ساحتی دانش آموزان در دوره ابتدایی بود. این پژوهش به صورت توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و به ویژه جدیدترین سرفصل درسی دانشجویان کارشناسی رشته آموزش ابتدایی (مصوب 1399) انجام شد. یافته ها نشان داد که برنامه درسی آموزش هنر در دانشگاه فرهنگیان با آموزش دروسی شامل "مبانی آموزش هنر"،"کارگاه خوشنویسی"،"کارگاه قصه گویی و نمایش خلاق"،"کارگاه نقاشی و کاردستی"و"کارگاه هنرهای شنیداری" نقش قابل ‌توجهی در تربیت و تقویت بعد هنری-زیباشناختی معلمان ابتدایی داشته و می‌تواند مقدمات تدریس تمام‌ساحتی توسط آنان را فراهم کند. همچنین با رفع محدودیت های موجود در اجرای برنامه های درسی آموزش هنر در سطح دانشگاه فرهنگیان و نیز در سطح مدارس، امکان تربیت تمام ساحتی براساس تلفیق هنر با سایر دروس دوره ابتدایی توسط معلمان به بهترین نحو وجود دارد.
کلیدواژه ها
آموزش هنر، تربیت تمام ساحتی، دانشگاه فرهنگیان، دوره ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی