کاربرد اصول فلسفی هنر در بهبود فرآیند یادگیری ادبیات فارسی در سطح ابتدایی
کد مقاله : 1209-PHTEZN
نویسندگان
محمد علی دولت خواهی *1، رضا دانایی فر2، معصومه رحمانی فر3
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
2داشنجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
3دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش دورة ابتدایی در کشور ما یک بخش مهم و زیربنایی بوده و ادبیات فارسی دورة ابتدایی نقش کلیدی برای آموزش تمام دروس داشته و پلی برای اشاعة فرهنگ و هویت ایرانیان است. از روش‌های مهم و مؤثر در امر آموزش ادبیات فارسی کاربرد آموزش‌های هنری است. هنر با پتانسیل بالا و فزاینده و همچنین با تقویت و فعال کردن قوة تخیل، تفکر انتقادی و خلاقیت دانش‌آموزن از طریق روش‌های آموزش خود یاری رسان، امر ادبیات فارسی هست. فلسفة هنر از طریق تمثیلات، نماد‌ها و تصاویر زبانی کمک می‌کند که دانش آموزان به درک فرا سطحی و عمیق و متون ادبی دست یابند. این مقاله بر اهمیت استفاده از فلسفه هنر در آموزش مفاهیم و مضامین اخلاقیِ داستان‌ها و اشعار فارسی ، نقدهای ضعف اخلاقی و تأثیر ادبیات در شکل گیری هویت مدنی و اجتماعی و روش های تدریس از جمله بحث گروهی، تجزیه و تحلیل نقادانه و کارگاه‌های نویسندگی خلاق به منظور ادغام هنر با فارسی دوره‌ة ابتدایی بررسی می‌کند.
کلیدواژه ها
استتیک، ادبیّات، تفکر انتقادی، خلاقیت، طنز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر