واکاوی « صلاحیتهای حرفهای معلمی» در مدارس نظامیه |
کد مقاله : 1195-PHTEZN |
نویسندگان |
صفورا صیرفیان پور *1، محمد حسین حیدری2 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان 2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان |
چکیده مقاله |
از جمله موضوعات نسبتاً جدید در امر تعلیم و تربیت که امروزه بسیار مورد توجه است، بحث «صلاحیت حرفهای معلمان» است. مدارس نظامیه در دوران سلجوقی، اولین نهاد رسمی و دولتی آموزشی در جهان اسلام است. این تحقیق به واکاوی چشم اندازی امروزی از مؤلفههای «صلاحیت حرفهای مدرسان نظامیه» به عنوان یک تجربه نسبتاً موفق تاریخی پرداخته که با روش کیفی و تحلیل محتوای اسناد و منابع کتابخانهای و تاریخی انجام شده است. اصول و مقرراتی که نظامیهها داشتند، شامل جنبههای علمی، اخلاقی و مذهبی مدرسان بود. یافتهها نشان داد مدرسان نظامیه در ابعاد مختلف منشی- اخلاقی، دانشی- بینشی و عملی – مهارتی، دارای مؤلفههایی از صلاحیت حرفهی بودهاند که با توجه به زمان، شرایط و امکانات آن دوره بسیار قابل توجه است. با ظهور نظامیهها، منصب مدرسی و امر تدریس از حالت بی نظمی خارج شد و نظم و اسلوب خاصی به خود گرفت که الگوی سایر مراکز علمی اسلامی و حتی دانشگاهای قدیم اروپا شد. |
کلیدواژه ها |
صلاحیت حرفهای معلمی، مدارس نظامیه، مدرسان نظامیه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |