روشهای ادارۀ کلاس درس معلمان در گلستان سعدی |
کد مقاله : 1178-PHTEZN |
نویسندگان |
فائقه عبدالهیان بلوچی * استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
ادارۀ کلاس درس به تبدیل کلاس درس به یک موقعیت مناسب برای یادگیری اطلاق میشود. روشهایی برای این تبدیل وجود دارد که به دو بخش رویکردهای آموزشی و آموزش به کمک تغییر رفتار تقسیمبندی میشود. ادارۀ صحیح کلاس از مسائل مهم آموزشی است و در متون ادبی از نوع تعلیمی _ تربیتی نیز به شرح و بسط آن پرداختهاند. کتاب گلستان سعدی بهعنوان یک اثر ادبی از نوع تعلیمی _ تربیتی نیز در پنج حکایت خود شخصیت معلم را بررسی نموده است و دو بخش رویکردهای آموزشی و آموزش به کمک تغییر رفتار در این حکایتها موردتوجه است. اهمیت دیدگاه سعدی ازآنجهت است که او خود رسماً حرفۀ معلمی را در جوانی تجربه کرده است و حاصل این تجارب زمینۀ خلق بزرگترین اثر ادبی در نوع تعلیمی_ تربیتی آن را یعنی کتاب گلستان فراهم نموده است. این پژوهش بر آن است تا دیدگاه معلم نسبت به شغل خود، رویکردهای آموزشی و آموزش به کمک تغییر رفتار را در این پنج حکایت مورد بررسی قرار دهد. نتایج پژوهش نشان میدهد که دو رویکرد آموزشی مستبدانه البته در یک مورد تنبیه و توبیخی بسیار ویژه و خاص برای طبقاتی که ارادۀ جامعه را برای آینده برعهده خواهند داشت و سبک آسانگیری و استفاده از دو عامل «خاموشی» و «تنبیه» برای تغییر رفتار دانشآموزان از عناصر اساسی در روشهای ادارۀ کلاس معلمان در گلستان سعدی است. معلم در گلستان سعدی شغل خود را برتر از سایر مشاغل میداند و خود را میراثدار انبیا معرفی مینماید. |
کلیدواژه ها |
یادگیری و آموزش، تربیتمعلم، اداره کلاس، گلستان سعدی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |