بررسی صلاحیت های حرفه ای معلمی (دانشی-بینشی،منشی-اخلاقی و عملی -مهارتی) در ترسیم چشم انداز مطلوب در تربیت معلم |
کد مقاله : 1170-PHTEZN |
نویسندگان |
حدیثه سادات میرهادی *1، زهره اسمعیلی2 1آموزش پرورش 2دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب |
چکیده مقاله |
معلم اساسی ترین عنصر در نظام آموزش و پرورش محسوب می شود و میزان صلاحیت حرفه ای، کارآمدی، علاقه مندی و تسلط حرفه ایِ او در کیفیت فرایند یاددهی یادگیری اثری تعیین کننده دارد. هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی و استخراج صلاحیت های حرفه ای معلمی (دانشی-بینشی، منشی-اخلاقی و عملی-مهارتی) به منظور ترسیم چشم اندازمطلوب درتربیت معلم است.پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی ست و تلفیقی از روش های تحلیل محتوای اسنادی،تحلیلی-توصیفی و کیفی در آن به کاررفته است.ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺘﻮن ﻧﻈﺮی و ﭘﮋوﻫﺸﯽ داﺧﻠﯽ و ﺧﺎرﺟﯽ در دﺳﱰس، ﻣﺮاﺟﻊ ﻣﺮﺗﺒﻂ و اﺳﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﯽ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﮐﺸﻮر ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان اﺳﺖ ﮐﻪ به صورت هدفمند 40 سند انتخاب و مطالعه شدند.با تحلیل داده ها صلاحیت های حرفه ای برای معلم تراز تمدن نوین اسلامی در سه حوزه دانشی-بینشی، منشی-اخلاقی و عملی-مهارتی استخراج گردید. درحیطه صلاحیتهای دانشی-بینشی تعداد 33 مولفه،در حیطه صلاحیت های منشی-اخلاقی 22 مولفه و در حیطه عملی-مهارتی 14 مولفه و در مجموع حدود 70 مولفه ی ناظر بر صلاحیت برای معلم تراز تمدن نوین اسلامی استخراج گردید.نتایج نشان داد که برخورداری معلمان از صلاحیت های حرفه ای در سه حوزه مذکور،از مهم ترین و موثرترین مولفه ها در ساخت آموزش پرورش مطلوب و تراز است. |
کلیدواژه ها |
صلاحیت های حرفه ای،چشم انداز مطلوب تربیت معلم،معلم تراز تمدن نوین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |