بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی معلم در رابطه ی بین هوش موفق و انگیزش شغلی معلمان
کد مقاله : 1144-PHTEZN
نویسندگان
کمال ویسی *
معلم
چکیده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای خودکارآمدی معلم در رابطه ی بین هوش موفق و انگیزش شغلی معلمان می باشد.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه ی معلمانی است که در طول سال تحصیلی 1401-1402 در مدارس دولتی شهرستان تکاب مشغول به تدریس بودند که از این تعداد نمونه ای به حجم 290 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه های هوش موفق استرنبرگ ، خودکارآمدی معلم بندورا و انگیزش شغلی هرزبرگ جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار spss و آزمون بارون و کنی تحلیل شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است هوش موفق 34 درصد از واریانس انگیزش شغلی و 27 درصد از واریانس خودکارآمدی معلمان را تبیین می کند و هوش موفق و خودکارآمدی معلمان باهم 52 درصد از واریانس انگیزش شغلی معلمان را تبیین می کنند و در نهایت با توجه به اینکه مقدار بتا از حالت اول (185 . -) به حالت سوم (171.-) کاهش یافته است ، نقش واسطه ای خودکارآمدی معلم در رابطه ی بین هوش موفق و انگیزش شغلی تأیید می شود. بر اساس نتایج حاصل می توان گفت که هوش موفق موجب تقویت خودکارآمدی و انگیزش شغلی معلمان می شود. لذا سیستم آموزشی اگر به دنبال تحقق اهداف آموزش و پرورش و به کار گیری معلمان کارآمد است، بایستی به نقش و اهمیت مؤلفه ذکر شده درسیاست های آموزشی خود توجه جدی نماید.
کلیدواژه ها
خودکارآمدی معلم، هوش موفق، انگیزش شغلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر