مطالعه تطبیقی شرایط جذب، انتخاب و توانمندسازی معلمان در ایران و ژاپن |
کد مقاله : 1142-PHTEZN (R1) |
نویسندگان |
افسانه اکبری1، فاخته ماهینی *2 11-دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران 2گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران |
چکیده مقاله |
چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسة شباهتها و تفاوتهای شرایط جذب و توانمندسازی معلمان ایران و ژاپن بود. به این منظور، با استفاده از روش تطبیقی، تفاوتها و شباهتهای تربیت معلم دو کشور ایران و ژاپن بررسی شد. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به پرسش ها از طریق وب سایت رسمی مجموعههای تخصصی، منابع کتابخانهای و مقالات معتبر در دو کشور گردآوری شد. روش تحقیق از نوع مطالعات تطبیقی بردی دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه بود. حوزه پژوهش شامل دو کشور ایران و ژاپن و نمونهگیری به روش هدفمند بود. یافته ها نشان داد بیشترین شباهت بین ژاپن و ایران مربوط به پذیرش در آزمون و تعیین صلاحیت برای انتخاب معلم است. همچنین، تفاوت اصلی بین دو کشور مربوط به شیوههای توانمندسازی معلمان از جمله اجرا و برگزاری دورههای ضمن خدمت و طرحهای متعدد آموزشی و تربیتی میباشد. واژگان کلیدی: توانمندسازی معلمان، مطالعات تطبیقی، تربیت معلم ژاپن، تربیت معلم ایران |
کلیدواژه ها |
توانمندسازی معلمان، مطالعات تطبیقی، تربیت معلم ژاپن، تربیت معلم ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |