مطالعه تطبیقی شرایط جذب، انتخاب و توانمندسازی معلمان در ایران و ژاپن
کد مقاله : 1142-PHTEZN (R1)
نویسندگان
افسانه اکبری1، فاخته ماهینی *2
11-دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2گروه علوم تربیتی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
چکیده مقاله
چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسة شباهت‌ها و تفاوت‌های شرایط جذب و توانمندسازی معلمان ایران و ژاپن بود. به این منظور، با استفاده از روش تطبیقی، تفاوت‌ها و شباهت‌های تربیت معلم دو کشور ایران و ژاپن بررسی شد. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به پرسش‌ ها از طریق وب‌ سایت رسمی مجموعه‌های تخصصی، منابع کتابخانه‌ای و مقالات معتبر در دو کشور گردآوری شد. روش تحقیق از نوع مطالعات تطبیقی بردی دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه بود. حوزه پژوهش شامل دو کشور ایران و ژاپن و نمونه‌گیری به روش هدفمند بود. یافته‌‌ ها نشان داد بیشترین شباهت بین ژاپن و ایران مربوط به پذیرش در آزمون و تعیین صلاحیت برای انتخاب معلم است. همچنین، تفاوت اصلی بین دو کشور مربوط به شیوه‌های توانمندسازی معلمان از جمله اجرا و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و طرح‌های متعدد آموزشی و تربیتی می‌باشد.



واژگان کلیدی: توانمندسازی معلمان، مطالعات تطبیقی، تربیت معلم ژاپن، تربیت معلم ایران
کلیدواژه ها
توانمندسازی معلمان، مطالعات تطبیقی، تربیت معلم ژاپن، تربیت معلم ایران
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر