موانع و راهکارهای استفاده از هوش مصنوعی در تربیت معلم
کد مقاله : 1138-PHTEZN
نویسندگان
رضا صابری *1، فاطمه خواجه حسنی2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2دانشجو دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر کرمان
چکیده مقاله
هوش مصنوعی (AI) در حال دگرگونی عرصه‌های مختلف زندگی ما است و پتانسیل‌های فراوانی برای متحول ساختن نظام تربیت معلم نیز دارد. با این حال، این مسیر بدون چالش و مانع نیست. در این مقاله به بررسی جامع موانع و راهکارهای استفاده از هوش مصنوعی در تربیت معلم می‌پردازیم. مهم‌ترین موانع شامل مسائل اخلاقی، پیچیدگی فنی، مقاومت در برابر تغییر، کیفیت داده‌ها، نیاز به زیرساخت‌های قوی و کمبود منابع انسانی متخصص است. این پژوهش از نوع تحلیلی-استنتاجی است و به بررسی 30 مقاله مرتبط با چالش های حوزه هوش مصنوعی و تربیت معلم و تدریس پرداخته شده است. راهکارهای مقابله با این موانع شامل تدوین چارچوب‌های اخلاقی روشن، ارائه آموزش و پشتیبانی لازم به معلمان و مدیران آموزشی، افزایش آگاهی در مورد مزایا و چالش‌های این فناوری، توسعه زیرساخت‌های مناسب، تربیت نیروی انسانی متخصص و سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه است. استفاده موثر از هوش مصنوعی در تربیت معلم می‌تواند نسل جدیدی از معلمان را تربیت کند که با دانش و مهارت لازم برای آماده‌سازی دانش‌آموزان برای زندگی در دنیای آینده مجهز باشند. این فناوری می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری در سراسر جهان عمل کند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، تربیت معلم، آموزش و پرورش، یادگیری، فناوری، موانع.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر