بررسی نقش پژوهش دربرنامه درسی آموزش ابتدایی تربیت معلم؛چالش ها و راهکارها |
کد مقاله : 1133-PHTEZN |
نویسندگان |
محمود رضائی اترآباد *1، مریم دارابی2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان/دبیر آموزش وپرورش 2دانشجومعلم |
چکیده مقاله |
پژوهش در تربیت معلم برای ارتقای کیفیت آموزش ضروری است. با وجود این، سهم آن در برنامه درسی آموزش ابتدایی تربیت معلم محدود است..هدف این مطالعه بررسی نقش پژوهش در برنامه درسی، شناسایی چالشها و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن بود.روش این پژوهش روش آمیخته (کیفی-کمی) با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه بود که از73نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کلاهدوز قوچان و5تن از اساتید داده ها جمع آوری شد.از یافته های این مطالعه می توان به موارد زیر اشاره کرد :دانشجومعلمان به اهمیت پژوهش اذعان دارند، اما سهم آن را در برنامه درسی محدود میدانند.علاقهمندی به پژوهش وجود دارد، اما کمبود تشویق و حمایت مانع مشارکت فعال است. چالشها در سه دسته فردی، آموزشی و سازمانی دستهبندی میشوند.ترویج فرهنگ پژوهش ضروری است و راهبردهایی برای غلبه بر چالشها وجود دارد.این مطالعه پیشنهادهای زیر را ارائه می دهد درسطح فردی: افزایش آگاهی، تقویت مهارتها، ارتقای اعتماد به نفس در.سطح آموزشی: افزایش سهم پژوهش، ارائه آموزش عملی، ایجاد فرصتهای بیشتر، تشویق و حمایت توسط اساتید ودر.سطح سازمانی: فراهم کردن امکانات، سادهتر کردن بروکراسی، ایجاد ساختار مناسب، در نظر گرفتن بودجه. نتیجه اینکه ترویج فرهنگ پژوهش نیازمند تلاش و همکاری همه ذینفعان است. با اجرای راهکارها میتوان به ارتقای کیفیت آموزش معلمان آینده و نظام آموزشی کشور کمک کرد |
کلیدواژه ها |
پژوهش، تربیت معلم، برنامه درسی، آموزش ابتدایی، چالشها، راهکارها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |