کاربرد هوش مصنوعی در تربیت معلم
کد مقاله : 1120-PHTEZN
نویسندگان
محمدمهدی نامی *1، مهرداد دشتی لاهیجانی2، الهه شکرالله بابایی3
1پردیس شهید چمران- دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فرهنگیان- پردیس چمران
3پردیس شهیدچمران دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی مشکلات با معرفی هوش مصنوعی در آموزش و به ویژه تربیت معلم است. این مطالعه بر اساس پرسشنامه های برخط ارسالی برای معلمان (80 نفر) دبستان های مناطق 13 و 14 تهران تهیه شده است. با وجود این واقعیت که 71 درصد از پاسخ دهندگان شرکت کننده در مطالعه از فناوری های مدرن استفاده می کنند، امروزه آشنایی معلمان با فناوری های نوین آموزشی و هوش مصنوعی پایین است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تربیت معلم بر اساس هوش مصنوعی می تواند دانش فراگیران را بهبود بخشد؛ اما در این مرحله، استفاده از فناوری باید با رویکرد یادگیری سنتی ترکیب شود. امروزه میزان پذیرش هوش مصنوعی در آموزش نسبتا کم است که عمدتاً به دلیل عدم تجربه در کاربرد آن می‌باشد. تنها 27 درصد از پاسخ دهندگان بر این باورند که هوش مصنوعی تأثیر منفی بر دانش دانش آموزان و تفکر انتقادی نخواهد داشت.
این تحقیق ممکن است برای معلمان، دانش آموزان، والدین، مدرسه، مدیریت و همچنین طیف وسیعی از افراد علاقه مند به آموزش مدرن مطلوب باشد. نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه می‌تواند هنگام برنامه‌ریزی یک استراتژی برای معرفی هوش مصنوعی در آموزش، تصمیم گیری در مورد سهم آن در یادگیری با توجه به یک حوزه مطالعه خاص مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، فناوری های جدید در آموزش، تربیت معلم، تحول آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر