تحلیل دیدگاه فلسفی معلمان نسبت به عناصر برنامه درسی
کد مقاله : 1119-PHTEZN (R1)
نویسندگان
اشرف میرحیدری *
مدیر گروه علوم تربیتی پردیس فاطمه زهرا س اصفهان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف، تحلیل دیدگاه فلسفی معلمان ابتدایی در باره‌ی عناصر برنامه درسی انجام گرفت. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی، جامعه اطلاعات پژوهش شامل اسناد، مقالات و منابع مشخص در زمینه مورد مطالعه از سال1402-1395 می باشد. پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی و روش نمونه گیری هدفمند بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل فیش برداری از داده های موجود در اسناد و تحقیقات گذشته که به نوعی با پژوهش حاضر ارتباط داشته اند بوده است. یافته های پژوهش نشان داده است که از لحاظ عنصر هدف و روش تدریس دیدگاه بیشتر معلمان با مکتب رئالیسم هم سو است. آن‌ها مهم‌ترین هدف را مجهز کردن دانش آموزان به مهارت‌هایی برای زندگی و سازگاری با محیط می‌دانند، هم‌چنین بهترین روش تدریس تابعی از تفاوت‌های فردی باشد و باید همه دانش آموزان را فعال نگه دارد. به لحاظ عنصر محتوا بیشترین انتخاب مربوط به دروسی که موجب کنکاش، پویایی و فعالیت دانش‌آموز می شود. در نهایت ارزشیابی در طول فرآیند آموزش را بهترین روش ارزشیابی دانسته اند که به شیوه‌ای مناسب از دانش آموزان ارزشیابی می‌شود و به‌ جای سنجش میزان یادآوری اطلاعات، به آن‌ها تکالیف معناداری که مربوط به زندگی واقعی می‌شود داده شود.
کلیدواژه ها
دیدگاه فلسفی، برنامه درسی، معلمان،دوره ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی