بررسی کارآمدی نظام آموزشی ایران در زمینه عدالت آموزشی |
کد مقاله : 1118-PHTEZN (R1) |
نویسندگان |
فاطمه صانعی *1، مریم انصاری2 1آموزش و پرورش 2پیام نور |
چکیده مقاله |
عمل تربیتی امروزه امری پیچیده تلقی میشود. پیچیده بودن عمل تربیتی عمدتاً ناشی از تعدد عوامل دخیل در تعلیم و تربیت و دیگری تنوع مقتضیاتی است که در هر موقعیت ویژه میبایستی از سوی تصمیمگیران، لحاظ گردد. به همین جهت عمل تربیتی و اقدامات مربی در کلاس درس را امری پیچیده و مخاطرهآمیز کرده است. مشکلات دیگری نیز در نظام آموزشی وجود دارد که گاه مربی را ناگزیر به تصمیمات و اتخاذ اعمالی خلاقانه میکند. زیرا نظام آموزشی به خوبی نتوانسته بر اساس مقتضیات روزانه، نظام آموزشی و نظم موجود در دستورالعملهای تربیتی را به روز رسانی کند. از این رو کارکرد و عملکرد نظام آموزشی کشور دچار اختلال شده و بخش بزرگی از این اختلال مرتبط با موضوع یاددهی-یادگیری و دستورالعملهای تربیتی و آموزشی است که معلمان و کارشناسان و مدیران مدارس باید اجرا کنند. در تحقیق حاضر کوشش بر این است تا با بررسی کارکرد نظام آموزشی ایران، به جایگاه عدالت آموزشی و نحوه برابری فرصتها در نظام تعلیم و تربیت کشور اشاره کنیم. عدالت آموزشی یکی از مراتب مهم در هر نظام آموزشی است و بدون توجه به آن، نمیتوان انتظار یک آموزش و پرورش موفق با کارکرد تربیتی ویژه را داشت. بنابراین مساله اصلی در تحقیق حاضر، بازشناسی و واکاوی سازوکارهایی است که نظام آموزشی کشور در جهت تحقق عدالت آموزشی به کار بسته است. |
کلیدواژه ها |
کارآمدی، آموزش، عدالت آموزشی، نظام آموزشی ایران. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |