تحلیل و بررسی مبانی فلسفی و تربیتی دوره قاجار
کد مقاله : 1114-PHTEZN
نویسندگان
وحیدرضا ایرانمنش *1، سارا اسدپور2
1دانشجوی دکتری دانشگاه شهید باهنر کرمان
2هییت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده مقاله
تحقیق حاضر با هدف بررسی و تحلیل مبانی فلسفی و تربیتی دوره قاجاریه به روش تحلیلی( مفهومی، اسنادی) به انجام رسیده است. بر این اساس ابتد امختصری از تحولات این دوره ذکر شد و سپس مبانی فلسفی قاجار، که عبارتند از هستی شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی و انسان شناسی، مورد تحلیل قرار گرفت. سپس با توجه به مبانی فلسفی، مبانی تربیتی استنباط شد. در استنباط مبانی از دو منبع عمده استفاده شد. یک محتواهای مورد تدریس و دوم قوانین رسمی حاکم بر کشور و نظام تعلیم و تربیت. بدست آمد که مبانی تربیتی در آن دوره بسیار متاثر از دید غربگرایانه آنها بوده‌است. ماحصل دیدگاه مقلدانه نسبت به غرب و تلفیق آن با نگاه سنتی حاکم بر جامعه، تعلیم و تربیتی التقاطی بوجود آورد. نظام آموزش و پرورشی که دوست داشت متجددانه باشد؛ اما سنت دست آن را بسته بود. تربیت بعد از مشروطه کاملا متحول شد که خصیصه اصلی آن یکپارچگی، فراگیر و عمومی شدن آن بود
کلیدواژه ها
قاجار، هستی شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی، مبانی تربیتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر