نقش تعاملات مثبت و پیامدهای آن در برنامه درسی پنهان کارورزی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان کارورز
کد مقاله : 1100-PHTEZN
نویسندگان
مهران عزیزی محمودآباد *1، پردیس میرزایی2، فاطمه رازبانیان3
1استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665. تهران. ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی. دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی. دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران.
چکیده مقاله
محور و مدار ستون فقرات برنامه درسی تربیت معلم و تاج برنامه تربیت معلم برنامه کارورزی می‌باشد. با توجه به این که تعاملات نقش اساسی و حیاتی در روابط انسانی ایفا می‌کند؛ و از یک‌سو تعاملات کمک می‌کنند تا با دیگران ارتباط برقرار کنیم و روابط معناداری بسازیم از سوی دیگر انسان در ذات خود، موجودی اجتماعی است. لذا هدف این پژوهش بررسی نقش تعاملات مثبت و پیامدهای آن در برنامه درسی پنهان کارورزی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجومعلمان کارورز می‌باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و جزء پژوهش‌های کیفی و از نوع مطالعات موردی است. گزارش‌های کارورزی یک تا چهار 30 دانشجو معلم و مصاحبه‌های صورت گرفته تحلیل، کدگذاری و مقوله‌بندی شد. یافته‌ها منجر به 5 مضمون اصلی و 25 زیر مولفه شد. نقش و پیامد تعاملات مثبت منجر به استخراج 5 صلاحیت و شایستگی حرفه‌ای معلمی شد. صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی عبارتند از: شایستگی-های اخلاق معلمی، شایستگی‌های تعهد حرفه‌ای معلمی، مهارت و عملکرد حرفه‌ای معلمی، انگیزه و علاقه و شوق ذاتی معلمی و منش و سرشت معلمی
کلیدواژه ها
تعاملات مثبت، برنامه درسی پنهان، صلاحیت‌های حرفه‌ای، دانشجو معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی