مطالعۀ نقش و جایگاه معلم در تحقق عدالت آموزشی در محیطهای یاددهی-یادگیری |
کد مقاله : 1086-PHTEZN |
نویسندگان |
عهدیه اسدپور * استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس البرز |
چکیده مقاله |
مقالهی حاضر در پی بررسی و شناخت نقش و جایگاه معلم در تحقیق عدالت در نظام آموزشی بوده است. محقق، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به اسناد و مدارک دست اول و دست دوم موجود در این زمینه رجوع نموده تا به اهداف تحقیق دست یازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که معلم میتواند با عدالت در تدریس، عدالت در توجه، محتوای ارائهشده و فعالیتهای موردنیاز، ارائــه و بررســی تکالیــف و بازخوردهای مناسب، واداشتن دانشآموزان به تفکر و تعقل، توجــه به رفتــار و گفتار خود بهعنــوان الگــوی عملــی برای دانشآموزان و عدالت در ارزشیابی به تحقق عدالت آموزشی یاری رساند. همچنین در تحقیق حاضر بر این نکته تأکید شد که تحقق عدالت آموزشی با نقشآفرینی معلمان، زمانی به شکلی جامع و کامل صورت میپذیرد که از یکسو اســتانداردهای آموزشــی و پرورشی اعم از سختافزاری و نرمافزاری توسط آموزشوپرورش تأمین شود و از سوی دیگر خانوادهها نیز حمایت و پشتیبانی لازم را انجام دهند. |
کلیدواژه ها |
معلم، عدالت، عدالت آموزشی، حمایت نهاد خانواده. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |