فلسفه آموزش ویژه: ابعاد، اهداف و شایستگی‌های مورد انتظار در برنامه درسی رشته آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1074-PHTEZN (R1)
نویسندگان
سیده سمیه جلیل آبکنار *
گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی فلسفه آموزش ویژه، ابعاد، اهداف و شایستگی‌های مورد انتظار در برنامه درسی رشته آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مروری است. از مقاله‌های موجود در پایگاه‌های علمی IranDoc SID, Magiran, ISC, Science Direct, Scopus, PubMed, Medline, و Google scholar و برنامه درسی رشته آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، جهت گردآوری اطلاعات درباره فلسفه آموزش ویژه، ابعاد، اهداف و شایستگی‌های مورد انتظار در برنامه درسی رشته آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که آموزش ویژه ابعاد مختلفی دارد و برنامه درسی رشته آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شامل حوزه‌های مربوط به روش تدریس و حوزه‌های مربوط به راهبردهای آموزشی و توانبخشی می‌شد. علاوه بر این، اهداف و شایستگی‌های مورد انتظار در برنامه درسی سه بخش توانایی‌ دانشی، توانایی تشخیصی و مهارت‌های شغلی را دربرمی‌گرفت. براساس یافته‌های این پژوهش، بررسی فلسفه آموزش ویژه، ابعاد، اهداف و شایستگی‌های مورد انتظار در برنامه درسی رشته آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
کلیدواژه ها
آموزش ویژه، ابعاد، اهداف، شایستگی‌ها، برنامه درسی، نیازهای ویژه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر