تأثیر انواع فعالیت معلمان در فضای مجازی در تربیت اخلاقی دانش‌آموزان
کد مقاله : 1073-PHTEZN
نویسندگان
محمد حسین قنداق سازان *
دانشجوی دکتری رشته قرآن و علوم تربیتی، جامعه المصطفی العالمیه
چکیده مقاله
معلم را می‌توان ستون خیمه تعلیم و تربیت در مدرسه دانست. مدرسه بدون حضور مدیر و معاون و مشاور و مستخدم و حتی بدون کتاب قابل‌تصور است اما مدرسه بدون حضور معلم شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین مهم‌ترین عامل تربیت در مدرسه، معلم است. برای معلم در مدرسه سه نقش مهم در تربیت اخلاقی دانش آموزان قابل‌تصور است. نقش آموزشی، نقش محبتی و نقش الگویی. با توجه به تأکید فراوان در منابع دینی و روانشناسی تربیتی، نقش الگویی مهم‌ترین نقش تربیتی معلم است. معلم برای ایفای نقش معلمی باید شخصیتی لایق و قابل‌احترام باشد و این مهم جز به‌وسیله هویت منسجم شکل نمی‌گیرد. در جامعه امروز که فضای مجازی بخشی از زندگی انسان‌ها شده است معلمان بسیاری در فضای مجازی مشغول به فعالیت جدی هستند. فعالیت معلمان در فضای مجازی را نمی‌توان فارغ از فعالیت شغلی‌شان دانست و تأثیر این فعالیت در تربیت اخلاقی دانش آموزان را نادیده گرفت. این فعالیت‌ها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: حضور حرفه‌ای به‌عنوان مدرس و مشاور، فروش محصول بی‌ارتباط به معلمی و روایت شخصی از معلمی. با توجه به نقش الگویی معلمان و بررسی فعالیت معلمان متعدد در فضای مجازی، دو قسم از این سه نوع از فعالیت معلمان در فضای مجازی را می‌توان در تناقض با هویت معلمی و به ضرر تربیت اخلاقی دانش آموزان دانست.
کلیدواژه ها
معلم، هویت معلمی، فضای مجازی، تربیت اخلاقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر