ماهیت، چیستی و چگونگی چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت |
کد مقاله : 1068-PHTEZN |
نویسندگان |
هاجر سواری * کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. |
چکیده مقاله |
فلسفه تعلیم و تربیت شاخه ای از فلسفه کاربردی یا عملی است که به ماهیت و اهداف تعلیم و تربیت و مسائل فلسفی ناشی از نظریه و عمل تربیتی می پردازد. از آنجایی که این عمل در همه جا و در جوامع بشری وجود دارد، مظاهر اجتماعی و فردی آن بسیار متنوع است، و تأثیر آن بسیار عمیق است، این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز روش کتابخانهای بود. موضوع دامنه وسیعی دارد و شامل موضوعاتی در اخلاق و فلسفه اجتماعی/سیاسی، معرفت شناسی، متافیزیک، فلسفه ذهن و زبان و سایر حوزه های فلسفه است. از آنجایی که فلسفه تعلیم و تربیت به درون به تربیت والدین و هم به بیرون به عملکرد آموزشی و زمینههای اجتماعی، قانونی و نهادی که در آن رخ میدهد، نگاه میکند، فلسفه تعلیم و تربیت به هر دو طرف شکاف سنتی نظریه/عمل مربوط میشود. موضوع فلسفه تعلیم و تربیت هم شامل مسائل اساسی فلسفی (مانند ماهیت دانش ارزشمند، ویژگی برابری و عدالت آموزشی و غیره) و هم مشکلات مربوط به سیاستها و شیوههای آموزشی خاص (مانند مطلوبیت برنامههای درسی و آزمون استاندارد، ابعاد اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و اخلاقی ترتیبات اختصاصی بودجه، توجیه تصمیمات برنامه درسی و غیره) مربوط است. فیلسوف تعلیم و تربیت در تمام این موارد به وضوح مفهومی، دقت استدلالی، توجه منصفانه به منافع همه کسانی که در تلاشها و ترتیبات آموزشی درگیر یا متاثر از آن هستند، و ارزشگذاری آگاهانه و مستدل اهداف و مداخلات آموزشی را میداند. |
کلیدواژه ها |
تعلیم و تربیت، ماهیت و فلسفه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |